fredag 18. desember 2009

Lenge siden..

Det har vært slapt med blogging herfra gitt. Har ikke så mange unnskyldninger heller. Uinspirert kanskje?? Det går i litt håndarbeide, jobb og familieliv hele uka. Men i går gjorde jeg noe jeg bare MÅ fortelle om!

Jeg og Inger hadde kalkunverksted! Lag masse godt av EN kalkun.. Vi startet med å partere dyret. Skar ut brystfiletene, og skjærte løs lår og vinger. Så tok vi skinnet av filetene, og lagde ei juleskinke og en gravet og stekt kalkunfilet. Yummi!! Så tok vi benet ut av de øvre lårdelene, og lagde to ruller fylt med aprikos og persille pluss div. annet godt. Dobbelyummi!
Så tok vi oss god tid til å renskjære skroget, lårene og vingene. Så ble det kalkunsylte av kjøtt og skinnet fra filetene.
As we speak trekker sylten på komfyren, og ved siden av kokes det kraft på skrog og beinrester. Her skal alt utnyttes!
Tusen takk til Eva som jeg har gått Startkurs med i år. Hun sendte meg oppskriftene på alt dette gode.



Inger tar skrytebilder med mobilen! Masse deilig julemat!!
Her bindes sylten opp i et kjøkkenhåndkle.
To stk juleskinker av kalkun klar for steking. De ble utrolig saftige og smakfulle! Guffen oppå er sennep, egg, hasselnøtter, sesamfrø og brød.
Stemningsrapport fra kjøkkenbordet.. Svibel, kalkunlår og utbenete overlår fylt med aprikoser blant annet...




1 kommentar:

  1. Hei!! Så morsomt juleverksted!!! Kalkun er veldig godt og ganske billig?? Du fikk deg en runde av svineriet?? Jeg løp å ble vaksinert. Men det rare er at 2 av barne ikke bil?? Hun i midten er i helsevesenet..... Det er travelt og veldig kaldt. Men jul blir det lell!! AnneK:-)

    SvarSlett

Powered By Blogger